Akty prawne

Pięcioletni plan rozwoju szkoły

Wstęp

W Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Iłży istnieje wizja rozwoju szkoły do 2014r. Dyrektor ma ustalony dla siebie racjonalny przydział zadań, który jest dostosowany do specyfiki kierowanej szkoły. Swoje uprawnienia dyrektor deleguje na piśmie:

a.     zastępcy dyrektora,

b.     kierownikowi warsztatów,

c.     głównej księgowej.

Nowi nauczyciele są zatrudnieni w oparciu o przeprowadzoną rozmowę z dyrektorem szkoły. Istnieje system oceny pracy nauczycieli. Są opracowane kryteria oceny nauczyciela na poszczególne stopnie. Opracowana jest tematyka hospitacji i harmonogram hospitacji. Raz w roku dyrektor szkoły składa informację na Radzie Pedagogicznej z pełnienia nadzoru pedagogicznego.

Ocena pracy nauczyciela ma wpływ na jego doskonalenie. Szkoła ma opracowany plan doskonalenia zawodowego uwzględniający potrzeby indywidualne i zbiorowe.

Prowadzi prawidłowo dokumentację dotyczącą przebiegu nauczania, spraw kadrowych i kancelaryjnych. Zgodnie z planem rozwoju szkoła opracowuje roczne plany pracy. W opracowaniach tych uwzględnia się oczekiwania rodziców, lokalnego środowiska i uczniów. Oczekiwania rodziców i uczniów poznajemy w oparciu o wyniki ankiet.

Szkoła ma opracowany i zatwierdzony harmonogram Rady Pedagogicznej na pierwszym posiedzeniu Rady Pedagogicznej w danym roku szkolnym.

Wizja szkoły

Nasza szkoła jest przyjazna dla uczniów. Stwarza możliwości rozwoju emocjonalnego i intelektualnego kształtuje postawę człowieka kierującego się
w życiu zasadami moralnymi, dbającego o kulturę osobistą, szanującego tradycje narodowe i regionalne, ale też otwartość na nowoczesność. Uczy szacunku dla dobra wspólnego i kształtuje umiejętności interpersonalne. Utwierdza w przekonaniu, ze można, a nawet trzeba rozwijać własne zainteresowania i zdolności. W swoich działaniach szkoła otwarta jest na współpracę z rodzicami i środowiskiem lokalnym.


Misja szkoły


Misją naszej szkoły jest:

1.     Zapewnienie każdemu uczniowi wszechstronnego rozwoju oraz przygotowanie do samodzielnego życia.

2.     Podjęcie działań zmierzających do tego, aby nasz absolwent był człowiekiem kreatywnym, potrafiącym samodzielnie zdobywać potrzebną mu wiedzę i umiejętności.

3.     Ukształtowanie człowieka poszukującego wartości moralnych, estetycznych i patriotycznych.

4.     Wysoka efektywność kształcenia, przygotowanie do dalszej edukacji, dbanie o wysoką jakość kształcenia i wychowania.

5.     Kształtowanie postawy dbałości o własne i cudze zdrowie.

6.     Umocnienie współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym.

7.     Pozyskiwanie środków finansowych z Unii Europejskiej na cele dydaktyczne i modernizacje klasopracowni.

 

Mocne strony szkoły



1. Bogata oferta programowa dla uczniów
2. Wysokie kwalifikacje kadry i duża chęć do doskonalenia                    

  3. Dobrze funkcjonujący SU, samodzielność i poysłowość uczniów                                              

                            4. Szerokie stosowanie technologii informacyjnej w procesie dydaktycznym
5. Dobra, stale wzbogacana baza dydaktyczna 
6. Dobry wizerunek szkoły na zewnątrz  
7. Zgrane grono, chęć współpracy interdyscyplinarnej

8. Zajęcia pozalekcyjne      

 

Słabe strony


1.     Duża absencja na lekcjach, ucieczki z lekcji

2.     Konieczność dojazdu na zajęcia praktyczne do Zębca

3.     Brak dobrego kontaktu z niektórymi uczniami

4.     Mało metod aktywizujących na niektórych lekcjach

5.     Małe zaangażowanie rodziców w procesie wychowawczym

6.     Niewystarczające wyposażenie szatni,  mała przestrzeń korytarzy

Przy opracowywaniu  programu rozwoju kierowaliśmy się zasadą,
że rozwój we właściwym kierunku to taki, który pozwala rozwijać i udoskonalać to co już jest dobre, ale także a może przede wszystkim poprawiać zauważone mankamenty. Dlatego też zadania przyjęte do realizacji na najbliższe  lata dotyczą obu tych zagadnień. Wyodrębniliśmy  zadania priorytetowe, których zrealizowanie będzie sprawą nadrzędną, a odpowiedzialność za nie została powierzona osobom funkcyjnym. Pozostałe zadania, niemniej ważne, będą realizowane w codziennej pracy wychowawców klasowych jak też na zajęciach przedmiotowych, pozalekcyjnych i innych formach pracy z uczniami. Liczymy, że zrealizowanie przyjętych w tym planie rozwoju zadań pozwoli podnieść nam jakość kształcenia i wychowywania powierzonych naszej opiece młodych ludzi oraz zbudować w środowisku wizerunek dobrej, bezpiecznej i przyjaznej uczniowi szkoły. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Iłży jest prowadzony przez samorząd powiatowy - Powiat radomski. W imieniu powiatu szkołą kieruje Wydział Edukacji, a nadzór pedagogiczny sprawuje Mazowiecki Kurator Oświaty. Szkołą kieruje dyrektor we współpracy z zespołem kierowniczym szkoły  i Radą Rodziców.

 

 Plan rozwoju Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Iłży został opracowany na kilku płaszczyznach:

  • baza dydaktyczna,
  • kadra,
  • dydaktyka w tym zajęcia pozalekcyjne,
  • współpraca ze środowiskiem
  • opieka i wychowanie

 

Baza dydaktyczna


Szkoła jest miejscem, w którym młodzież spędza większą część swojego życia. Tutaj zdobywa wiedzę, spotyka się z kolegami, nawiązuje przyjaźnie. Musi, zatem znaleźć się w niej miejsce do pracy, odpoczynku, zabawy. Nasza szkoła w chwili obecnej dysponuje 11 klasopracowniami przedmiotowymi,
5 pracowni komputerowych z 80 stanowiskami dla uczniów podłączonych do Internetu. W szkole istnieje biblioteka oraz czytelnia. Ważnym elementem bazy szkoły są jej obiekty sportowe: pełnowymiarowa sala gimnastyczna oraz kort tenisowy, skocznia do skoku w dal, siłownia. Warunkiem prawidłowego przebiegu procesu dydaktycznego jest utrzymanie takiego stanu rzeczy,
a w miarę możliwości jego poprawa. Doposażenie pracowni, remont pomieszczeń wymagają ogromnych środków finansowych, a zatem nasze działania będą zmierzały do pozyskania tych środków oraz do znalezienia solidnych, lecz niedrogich wykonawców. Jako szkoła zawodowa musimy dążyć do modernizacji warsztatów szkolnych, które spełniają ważną rolę w kształceniu praktycznym uczniów.


Zadanie szczegółowe

Formy realizacji

Odpowiedzialny za wykonanie

doposażenie pracowni

pozyskiwanie środków pozabudżetowych na finansowanie doposażenia i remontów

dyrektor, Rada Rodziców

zakup atlasów i map geograficznych

nauczyciele przedmiotu

zakup atlasów i map historycznych

nauczyciele przedmiotu

zakup sprzętu audiowizualnego

dyrektor szkoły

Doposażanie w nowoczesny sprzęt pracownie komputerowe/ zakupy własne i poprzez projekty MEN/

Dyrektor, Rada Rodziców

Zakup pomocy dla pracowni elektronicznej

dyrektor, opiekunowie pracowni

dbałość o stan techniczny pomieszczeń

Modernizacja boiska do lekkoatletyki

dyrektor, Rada Powiatu

malowanie sal lekcyjnych

opiekunowie pracowni, rodzice

kapitalny remont sali gimnastycznej

dyrektor, Rada Powiatu nauczyciele W-F, rodzice

utrzymanie kortu

nauczyciele W-F, opiekun sekcji tenisowej

rozszerzenie oferty czytelniczej

zakup nowych woluminów

bibliotekarz, dyrektor szkoły, Rada Rodziców

rozszerzenie prenumeraty czasopism popularnonaukowych

bibliotekarz, dyrektor, Rada Rodziców,

zakup programów komputerowych, programów dydaktycznych, encyklopedii i słowników wydanych na płytach CD

bibliotekarz, dyrektor, Rada Rodziców,

 

Kadra


Podstawą prawidłowej organizacji procesu dydaktycznego jest kadra szkoły. Ciekawie prowadzone zajęcia lekcyjne, wiedza przekazywana przez nauczycieli, odpowiednie zajęcia wychowawcze są gwarantem osiągnięcia sukcesu dydaktycznego. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Iłży dysponuje kadrą pedagogiczna dobrze przygotowaną do wymogów stawianych jej przez reformę oświaty. Wszyscy nauczyciele mają odpowiednie przygotowanie merytoryczne i metodyczne. Wszyscy też chętnie biorą udział w kursach doskonalących, warsztatach organizowanych przez ODN oraz inne ośrodki doskonalące. Aby sprostać wymaganiom zmieniającej się rzeczywistości planujemy:

 

Zadanie szczegółowe

Formy realizacji

Odpowiedzialny za wykonanie

doskonalenie nauczycieli z uwzględnieniem awansu zawodowego

udział w studiach podyplomowych

dyrektor, nauczyciele

udział w kursach kwalifikacyjnych

dyrektor, nauczyciele

udział w warsztatach przedmiotowych

dyrektor, nauczyciele

udział w konferencjach metodycznych

dyrektor, nauczyciele

indywidualna współpraca nauczycieli poszczególnych przedmiotów z doradcami metodycznymi

nauczyciele przedmiotu

współpraca z OKE

udział w szkoleniach egzaminatorów przedmiotowych

nauczyciele, dyrektor

tworzenie zadań do arkuszy egzaminacyjnych dla potrzeb OKE

nauczyciele

sprawdzanie arkuszy egzaminacyjnych

nauczyciele

działania podejmowane w ramach WDN

posiedzenia RP dotyczące aktywizujących metod nauczania

dyrektor

szkolenie rady w zakresie pracy z uczniem zdolnym

dyrektor, pedagog

szkolenie rady w zakresie pracy z uczniem słabym

dyrektor, pedagog

współpraca nauczycieli w ramach zespołów samokształceniowych

dyrektor, liderzy zespołów samokształceniowych

prowadzenie lekcji otwartych w ramach zespołów samokształceniowych

nauczyciele, zespół kierowniczy szkoły

ewaluacja przedmiotowych systemów oceniania

liderzy zespołów samokształceniowych

wdrożenie systemu wspierającego i motywacyjnego

powołanie zespołu kierowniczego szkoły i określenie zakresu działalności:

  • zgłaszanie i przydział nagród, odznaczeń dla pracowników szkoły,
  • ustalanie wysokości dodatków motywacyjnych,
  • promowanie działań innowacyjnych.

dyrektor, zespół kierowniczy szkoły

Współpraca z Instytutem Spawalnictwa w Gliwicach

Udział w kursach i seminariach organizowanych przez Instytut

Dyrektor, kierownik warsztatów

 

 

Dydaktyka


Podstawą sukcesu dydaktycznego jest stworzenie ciekawej oferty programowej, indywidualizacja pracy z uczniem, łączenie teoretycznej wiedzy
z umiejętnościami praktycznymi. Oprócz podstawowych zajęć przedmiotowych, szkoła powinna zapewnić młodzieży udział w różnorodnych zajęciach pozalekcyjnych, umożliwiających wszechstronny rozwój. Odbywają się zajęcia pozalekcyjne - koła zainteresowań między innymi z matematyki, polonistyczne,  języków obcych. Działają: kółko recytatorskie, kółko informatyczne,  radiowęzeł , gazetka szkolna,  Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Iłżeckiej. Młodzież uczestniczy w zajęciach sportowych: piłka ręczna, piłka siatkowa, koszykówka, lekkoatletyka, tenis ziemny. Uzdolnieni uczniowie biorą udział
w kursach przygotowawczych do olimpiad przedmiotowych. Osiągnięcia młodzieży są eksponowane na forum klasy, szkoły i szkolnej stronie internetowej www.zspilza.pl. Proces dydaktyczny połączony jest
z organizowaniem edukacyjnych wycieczek krajoznawczych, wycieczek do teatru, muzeum, kina a także lokalnych zakładów pracy. W szkole obowiązują  programy nauczania wydane przez MEN. Komisje przedmiotowe dokonują adaptacji programów nauczania pod względem:

a.      eliminacji treści programowych, które są nieaktualne ze względu na rozwijający się postęp techniki,

b.     wprowadzenia treści nowych, uwzględniających nowoczesne technologie wytwarzania,

c.     wprowadzenia treści programowych zawartych w podstawach programowych do poszczególnych przedmiotów.

Okresowo dokonuje się oceny realizacji stosowanych programów nauczania. Wyniki oceny są uwzględniane przy modyfikacji programów. Wszelkie adaptacje i modyfikacje programów nauczania są konsultowane
z nauczycielami metodykami i zatwierdzone przez Radę Pedagogiczną.
W miesiącu wrześniu przeprowadza się badanie zdolności i możliwości uczniów  przyjętych do klas pierwszych.

Przyrost wiedzy i umiejętności jest badany w szkole przy pomocy:

a.      testów wiadomości,

b.     ćwiczeń praktycznych (zajęcia praktyczne).

Jeżeli jest właściwie postawiona diagnoza wstępna i wysunięte wnioski oparte o diagnozę to obserwuje się przy następnych badaniach przyrost wiedzy, choć nie w każdej klasie jest on jednakowy. Plan doskonalenia nauczycieli (ogólny) został opracowany dla całej szkoły. Nauczyciel planując poszczególne jednostki lekcyjne uwzględnia potrzeby i zainteresowania uczniów, wykorzystanie czasu lekcji i efektywne uczenie się.

Lekcje prowadzone są zgodnie z metodyką dla danego przedmiotu. Stosowane metody uwzględniają możliwości uczniów i specyfikę przedmiotu.

Nauczyciele stosują szeroko aktywizujące metody nauczania.
Na lekcjach wykorzystują w dużym stopniu istniejące pomoce dydaktyczne.

Szkoła ma określone dla każdego przedmiotu wymagania na poszczególne stopnie szkolne.

Dokładnie określone są kryteria ocen z zachowania. Szkoła zachęca uczniów do dokonywania oceny własnej pracy i głównie w szkołach średnich próbuje wyrobić u uczniów odpowiedzialność za wyniki własnego uczenia się.

W związku z powyższym planujemy:

Zadanie szczegółowe

Formy realizacji

Odpowiedzialny za wykonanie

opracowanie planu dydaktyczno - wychowawczego szkoły

 

 

 

 

 

powołanie zespołu do tworzenia planu

dyrektor, zespół kierowniczy

gromadzenie materiałów

powołany zespół

opracowanie projektu planu

powołany zespół

prezentacja i konsultacja z RP, SU, Radą Rodziców

przedstawiciel zespołu opracowującego projekt, dyrektor szkoły

zatwierdzenie planu do realizacji

Rada Pedagogiczna, rada rodziców, stowarzyszenie

realizacja planu

Rada Pedagogiczna, dyrektor, zespół kierowniczy

edukacja kulturalna

 

 

 

coroczne wyjazdy do teatru, opery, operetki, kabaretu itp

nauczyciele języka polskiego, wychowawcy

udział w koncertach

dyrektor, wychowawcy

stała współpraca z różnymi ośrodkami kultury: muzea, biblioteka publiczna,

dyrektor, nauczyciele

organizowanie wyjazdów i spotkań w celu poznania pracy, zasad funkcjonowania mediów

nauczyciele, dyrektor

Wydawanie gazetki szkolnej

Dyrektor, SU

praca z uczniami w celu podnoszenia poziomu nauczania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

wykorzystanie metod aktywizujących w procesie dydaktycznym

nauczyciele

motywowanie uczniów do odnoszenia sukcesów poprzez pochwały nagrody, stypendia.

nauczyciele, dyrektor, Rada Rodziców, stowarzyszenie

prezentacja na terenie szkoły i w środowisku lokalnym osiągnięć uczniów szkoły

nauczyciele, dyrektor

organizacja szkolnych konkursów z różnych dziedzin wiedzy

nauczyciele

współpracy z uczelniami wyższymi i placówkami naukowymi

nauczyciele, dyrektor

zachęcanie uczniów do wzbogacania swojej wiedzy korzystając z różnych źródeł

nauczyciele, dyrektor

coroczna organizacja Dnia Ziemi

nauczyciele, dyrektor

organizowanie zajęć pozalekcyjnych

 

 

 

 

pozyskiwanie środków pozabudżetowych na finansowanie zajęć

dyrektor, Rada Rodziców, stowarzyszenie

praca z uczniami mająca na celu poprawę ich sprawności fizycznej

nauczyciele W-F, wychowawcy

przygotowanie uczniów do konkursów i olimpiad przedmiotowych

nauczyciele przedmiotów

organizowanie biwaków, wycieczek, spływów kajakowych, obozów zimowych i letnich

nauczyciele, wychowawcy

Wyjazdy uczniów na pływalnię/kryty basen/

Dyrektor, Rada Powiatu, Rada Rodziców

Zajęcia z języków obcych poszerzających ofertę podstawową szkoły głównie język obcy zawodowy. 

Dyrektor, Rada Rodziców

Zajęcia w  ramach Szkolnego Klubu Sportowego: sekcje piłki nożnej, siatkowej, koszykówka, piłka ręczna, tenis stołowy itp.  

nauczyciele wychowania fizycznego

Zajęcia chóru szkolnego

Dyrektor, nauczyciel muzyki

Planowanie kariery zawodowej

Dyrektor, nauczyciele

Koło informatyczne

Dyrektor, nauczyciele informatyki

Uzyskanie przez uczniów drugiego zawodu

rozszerzenie oferty edukacyjnej o zajęcia z zakresu kursów spawalniczych

Dyrektor, Rada Rodziców

 

Współpraca ze środowiskiem

Szkołę tworzą nie tylko uczniowie nauczyciele, ale również rodzice. Bez ich udziału proces dydaktyczno-wychowawczy nie da oczekiwanych efektów. Spójność działań rodziców, szkoły i środowiska lokalnego sprzyja realizacji celów ogólnych szkoły. W naszej szkole działa Rada Rodziców. Rodzice współorganizują uroczystości szkolne: studniówkę klas maturalnych, rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego. Biorą udział w przygotowaniu imprez klasowych. Pomagają w sprawowaniu opieki nad młodzieżą podczas wycieczek klasowych. Rodzice brali udział w budowaniu: Statutu Szkoły, Szkolnego Programu Wychowawczego. W szkole odbywają się cyklicznie
(co najmniej 3 razy w roku) spotkania z rodzicami tzw. wywiadówki. Współpraca, ze środowiskiem to nie tylko współdziałanie z rodzicami, ale także z różnymi instytucjami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy. Korzystamy z usług: Komendy Miejskiej Policji w Iłży, powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej, Pełnomocnika do Spraw Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomani i Przemocy, Centrum, PCK, Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Iłży.

Współpracujemy z innymi szkołami średnimi, uczelniami wyższymi; Biblioteką Publiczną w Iłży, Muzeum w Iłży, Domem Kultury w Iłży, środowiskiem medycznym i miejscową parafią.

 

Nasze działania skoncentrujemy na:

Zadanie szczegółowe

Formy realizacji

Odpowiedzialny za wykonanie

współpraca z rodzicami

ustalenie comiesięcznych dyżurów nauczycieli

zespół kierowniczy szkoły

eksponowanie w widocznym miejscu informacji adresowanych do rodziców

dyrekcja

angażowanie rodziców do działań na rzecz szkoły poprzez udział w pracach Rady Rodziców

zespół kierowniczy szkoły, prezydium rady rodziców i stowarzyszenia

udział w konstruowaniu i opiniowanie przez rodziców dokumentów wewnątrzszkolnych

zespół kierowniczy szkoły, prezydium rady rodziców i stowarzyszenia

udział rodziców w uroczystościach szkolnych

prezydium rady rodziców i stowarzyszenia

wyróżnianie rodziców szczególnie zaangażowanych w życie szkoły poprzez listy pochwalne

dyrektor, zespół kierowniczy szkoły

współpraca z instytucjami wspierającymi pracę szkoły

Spotkania z przedstawicielami:

  • Komendy Miejskiej Policji,
  • Ośrodka Profilaktyki i Terapii Uzależnień,
  • Powiatowej  Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej,
  • Pełnomocnikiem do Spraw Problemów Alkoholowych,
  • PCK,
  • Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.

dyrektor, pedagog, wychowawcy, nauczyciele, rodzice

 

Opieka i wychowanie

 

Wychowanie w szkole ma na uwadze rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości. Szkoła stawia cele przed uczniem w zakresie:

a.      wychowania fizycznego,

b.     kształcenia zdolności spostrzegania i kojarzenia,

c.     ukierunkowania uczuć i emocji,

d.     rozwoju moralnego,

e.      kształcenia woli,

f.       rozwoju duchowego,

g.     rozwoju intelektualnego.

Zadania zawarte w programie wychowawczym szkoły zapewniają osiągnięcie określonych przez szkołę celów.

Szkolny program wychowawczy przewiduje wdrażanie w szkole następujących programów profilaktycznych i zdrowotnych:

a.      zapobieganie nikotyzmowi,

b.     walka z AIDS.

Program wychowawczy szkoły jest aprobowany przez rodziców
i miejscowe środowisko. Szkoła ma jednolity system kar i nagród, który jest podany w Statucie Szkoły i Regulaminie Ucznia. Uczniowie są zapoznawani ze swoimi obowiązkami i prawami poprzez wychowawców.

Szkoła posiada wypracowane tradycje:

a.      sztandar szkoły,

b.     pieśń szkoły,

c.     święto Patrona Szkoły – Stanisława Staszica,

d.     dni sportu,

e.      dzień wiosny,

f.       spotkanie opłatkowe,

g.     pożegnanie klas maturalnych.

Wychowawca spotyka się z klasą w ramach godzin wychowawczych. Oprócz tego 1 –2 godz. tygodniowo przeznacza na indywidualne spotkania
z uczniami i ich rodzicami. Wychowawcy klas prowadzą systematycznie cykle tematyczne z zakresu przyjętego przez szkołę programu zajęć wychowawczych.

Szkoła podejmuje między innymi następujące działania, aby uczeń
i nauczyciel czuli się w niej bezpiecznie:

a.      sprawiedliwe kryteria oceniania,

b.     poszanowanie godności osobistej,

c.     zwalczanie wszelkich oznak chamstwa i chuligaństwa,

d.     pomoc uczniom mającym trudności w nauce,

Plan rozwoju warsztatów szkolnych

w latach 2009/2014

 

 

I.                  Diagnoza stanu obecnego warsztatów szkolnych

 

1.     Nauczane zawody

 

Typ szkoły

 

 

KL I

 

KL II

 

KL III

 

KL IV

Zasadnicza Szkoła Zawodowa

Mechanik pojazdów samochodowych

20

26

24

 

Technikum Samochodowe

Technik pojazdów samochodowych

15

14

 

 

Technikum Mechaniczne

Obsługa i naprawa pojazdów samochodowych

15

19

 

 

Technikum Elektroniczne

Systemy i sieci komputerowe

 

15

 

 

 

2.     Baza dydaktyczna

- obróbka mechaniczna – 10 stanowisk

- obróbka ręczna – 10 stanowisk

- spawalnia

  • Elektrodami otulonymi – 10 stanowisk
  • W osłonie CO2 – 10 stanowisk
  • Gazowa – 4 stanowiska

- pracownie samochodowe

  • Silników – zajęcia dla 8 – 10 uczniów

- 3 silniki o zapłonie iskrowym

- 1 silnik o zapłonie samoczynnym

- przyrząd do sprawdzania ciśnienia sprężania

- przyrząd do sprawdzania szczelności cylindrów

- przyrząd do sprawdzania wtryskiwaczy

- przyrząd do ustawiania luzów zaworowych

- obrotomierz

- analizator spalin

- diagnoskop

- urządzenie rozruchowe

- stół monterski

- zestaw narzędzi

  • Podwozi i nadwozi – zajęcia dla 8 – 10 uczniów

- samochód osobowy FIAT 126p

- urządzenie rolkowe do badania skuteczności hamulców

- przyrząd do ustawiania świateł

- przyrząd do ustawiania geometrii kół jezdnych

- przyrząd do sprawdzania luzu w układzie kierowniczym

- przyrząd do pomiaru nacisku na pedał hamulca

- podnośnik hydrauliczny

- kanał

- wyciągnik elektryczny

- zestaw narzędzi

  • Wyposażenia elektrycznego

- silnik FIATA 126p z prądnicą

- silnik FIATA 126p z alternatorem

- stanowisko do badania akumulatorów

- stanowisko do badania alternatorów

- stanowisko do badania rozruszników

- stanowisko do diagnostyki układu zapłonowego

- zestaw przyrządów

         - areometr

         - woltomierz

         - amperomierz

         - omomierz

         - lampa stroboskopowa

         - iskiernik ostrzony

         - zestaw monterski

- zestaw kluczy

  • Diagnostyki samochodowej

- stanowisko demontażu zespołów

         - podnośnik dwukolumnowy

         - wózek transportowy

         - szafka narzędziowa

         - samochód osobowy FIAT 125p

- stanowisko diagnostyki pojazdów

         - podnośnik czterokolumnowy

         - urządzenie do wymuszania luzów w układzie kierowniczym i zawieszeniu (szarpak)

- przyrząd do kontroli i regulacji geometrii kół jezdnych

         - analizator spalin z dymomierzem

         - tester usterek

         - szafka narzędziowa

         - przyrząd do ustawiania świateł

         - diagnoskop samochodowy

         - samochód osobowy POLONEZ

- stanowisko do naprawy kół jezdnych

         - demontażownica do kół

         - wyważarka do kół

         - sprężarka

         - klucze pneumatyczne

  • Montażu, demontażu i weryfikacji części

- stół ślusarski

- stojak do demontażu

- stanowisko do mycia części

- praska hydrauliczna

- płyta traserska

- przyrząd kłowy

- komplet przyrządów pomiarowych

- pryzmy

- komplet kluczy i przyrządów monterskich

- pracownia elektroniczna

 

Diagnoza stanu obecnego

Uczniowie 4 – ro letniego technikum elektronicznego o specjalności: systemy
i sieci komputerowe podczas zajęć praktycznych odbywających się na warsztatach szkolnych przechodzą przez następujące działy:

  • Obróbka metali i tworzyw sztucznych
  • Montaż mechanicznych i elektrycznych urządzeń i podzespołów
  • Wykonywanie połączeń zaciskowych, owijanych i lutowanych
  • Wykonywanie i uruchamianie modułów elektronicznych

Dwa pierwsze działy realizowanie są na dziale obróbki ręcznej i mechanicznej. Na zajęciach w tych pracowniach nie powinno znajdować się więcej niż 8 – 10 uczniów

Kolejne dwa działy realizowane są w pomieszczeniu wyposażonym w 5 – cio stanowiskową instalację elektryczna. Na każdym z tych stanowisk może znajdować się maksymalnie 2 osoby. Ze względów BHP w pracowni na zajęciach powinno znajdować się  grupa 8 – 10 uczniów.

 

Wyposażenie stanowisk:

         - lutownice (5 lutownic 20W na 230V i 6 lutownic 20W na 24V)

         - materiały lutownicze i materiały do wykonywania płytek drukowanych (małe ilości)

         - przyrządy kontrolno pomiarowe (analogowe mierniki)

         - szlifierka

         - wiertarka

         - zestaw narzędzi

         - katalogi elementów elektronicznych


3.     Kadra

 

LP.

 

 

Wykształcenie

 

Specjalność

 

Ilość

1.

Wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

a)      Mechanika

b)      Naprawa i eksploatacja pojazdów samochodowych

c)      Instruktor nauki jazdy

1

2.

Wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

a)             Pedagogika zawodowa i zarządzanie w oświacie

b)             Europejski instruktor spawalnictwa

c)             Technik – obróbki skrawaniem

1

3.

Wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

a)                Edukacja techniczno – informatyczna

b)               Technik – obróbki skrawaniem

1

4.

Technik mechanik

Ukończony 3-ci rok elektrotechniki

a)      Elektryk

b)      Energoelektronika i automatyka napedów elektrycznych

1

5.

Technik mechanik

Budowa maszyn

1

 

II.               Plan rozwoju warsztatów szkolnych na lata 2009/2014

 

1.     Nauczane zawody

 

Typ szkoły

 

 

KL I

 

KL II

 

KL III

 

KL IV

Zasadnicza Szkoła Zawodowa

Mechanik pojazdów samochodowych

20

26

24

 

Technikum Samochodowe

Technik pojazdów samochodowych

15

14

 

 

Technikum Mechaniczne

Obsługa i naprawa pojazdów samochodowych

15

19

 

 

Technikum Elektroniczne

Systemy i sieci komputerowe

 

15

 

 

 

2.     Baza dydaktyczna

  • obróbka mechaniczna

- doposażenie pracowni w obrabiarkę sterowaną numerycznie

  • spawalnia

- modernizacja lub przebudowa wentylacji stanowiskowych

  • pracownie samochodowe

- silników

         - doposażenie pracowni w silnik nowszej generacji

         - doposażenie w model układu doładowania silnika

- podwozi i nadwozi

         - doposażyć pracownię w podstawki o regulowanej wysokości

         - doposażyć w model lub schemat klimatyzacji

         - doposażyć w model lub schemat centralnego zamka

- diagnostyki pojazdów

         - żurawik z wysięgnikiem

         - pokrowce na błotniki i siedzenia

         - tester amortyzatorów

         - tester układów samodiagnostyki

         - przyrząd do klejenia ogumienia

- montażu, demontażu i weryfikacji części

         - przyrząd kłowy (duży)

- wyposażenia elektrycznego

         - multimetr uniwersalny

         - próbnik kondensatorów

         - schemat lub model alarmu samochodowego 

         -pracownia elektroniki

 

 

Iłża 16 czerwca 2009r.

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 1.09.2009
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Z-ca Dyrektora Dariusz Leśkiewicz
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 listopada 2010 11:24
Dokument wprowadzony do BIP przez: Stanisław Krosta
Ilość wyświetleń: 1174
03 listopada 2010 11:58 (Stanisław Krosta) - Zmiana danych dokumentu.
03 listopada 2010 11:57 (Stanisław Krosta) - Zmiana danych dokumentu.
03 listopada 2010 11:55 (Stanisław Krosta) - Zmiana danych dokumentu.