Regulaminy

Regulamin ucznia

R E G U L A M I N    U C Z N I A

 

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych

im. Stanisława Staszica

w Iłży

 

 

 

W S T Ę P

 

 

1.   Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Iłży zwany dalej Szkołą tworzy Społeczność następujących szkół: Technikum, Liceum Profilowane, Zasadnicza Szkoła Zawodowa. W skład Społeczności Szkoły wchodzą uczniowie, nauczyciele, rodzice uczniów i pracownicy niepedagogiczni. Wzajemny szacunek jest podstawą wszelkich zachowań.

 

2.   Naszym wspólnym celem jest umożliwienie uczniom zdobycia wiedzy                  i umiejętności, rozwijanie ich zainteresowań oraz  przygotowanie do życia                 w społeczeństwie i państwie.

 

3.   Statut Szkoły jest najwyższym prawem na terenie szkoły.

 

4.   Regulamin Ucznia rozwija i precyzuje te zapisy Statutu oraz prawa oświatowego, które najbardziej dotyczą codziennej pracy Szkoły.

 

ROZDZIAŁ   I

 

Z A S A D Y    O C E N I A N I A

 

1.   Nauczyciele stwarzają uczniowi możliwość uzyskania sprawiedliwej oceny jego wiadomości i umiejętności m.in. poprzez:

 

a) stawianie dużej ilości stopni (co najmniej 4 w semestrze z przedmiotu                   o   wymiarze 2 i więcej godzin tygodniowo i co najmniej 3 w semestrze                   z przedmiotu o wymiarze 1 godziny tygodniowo),

 

b) umożliwienie poprawienia stopni niedostatecznych ze sprawdzianów (lub kartkówek, jeżeli stanowią one większość prac pisemnych) w formie                     i terminie określonym przez nauczyciela,   

 

c) umożliwienie poprawienia każdego stopnia ze sprawdzianu lub kartkówki                 w  sytuacji, którą nauczyciel uzna za uzasadnioną, w formie i terminie przez siebie  ustalonym.

 

 

2.   Uczeń ma obowiązek napisać lub odpowiadać ustnie  (w ciągu 2 tygodni od powrotu do szkoły) z materiału każdego sprawdzianu na którym nie był obecny, w formie i terminie ustalonym przez nauczyciela przedmiotu. Jeżeli tego nie zrobi, nauczyciel może wystawić mu z tego sprawdzianu stopień niedostateczny.

 

3.   Uczeń nie może domagać się “zaliczania” dużej ilości materiału                              w końcu semestru lub roku szkolnego.  Stopnie semestralne i roczne są wystawianie  na podstawie stopni zgromadzonych w dzienniku w ciągu całego semestru lub roku szkolnego.

 

4.   Uczeń, który otrzymał na I semestr stopień niedostateczny, ma obowiązek wykazać się znajomością podstawowych treści programu tego semestru (według kryterium stopnia dopuszczającego) w terminie jednego miesiąca od zakończenia tego semestru. Jeżeli tego nie zrobi, nauczyciel może przeprowadzić pisemny sprawdzian wiedzy i umiejętności ucznia z materiału I semestru  i stopień z tego sprawdzianu wstawić do dziennika na II semestr.

 

5.   Jeżeli uczeń nie zgłosi się do nauczyciela w celu wywiązania się                             z obowiązku, o którym mowa w pkt 4 lub pomimo dwóch prób nie wykaże się elementarnymi wiadomościami i umiejętnościami wynikającymi                        z wymagań edukacyjnych I semestru – nauczyciel wstawi uczniowi stopień niedostateczny do dziennika na II semestr.

 

6.   Na miesiąc przed zakończeniem I semestru (rocznych zajęć dydaktycznych) nauczyciel przedmiotu informuje ucznia o przewidywanym dla niego semestralnym (rocznym) stopniu niedostatecznym i zaznacza to w dzienniku lub osobiście informuje wychowawcę klasy. Wychowawca zawiadamia rodziców ucznia na piśmie, a rodzic swoim podpisem potwierdza otrzymanie takiej informacji.

 

7.   Uczeń ma prawo do jawności swoich stopni. Nauczyciel informuje ucznia o każdym stopniu bezpośrednio po jego wystawieniu.

 

8.   Stopnie ustalone za ostatni semestr  roku szkolnego są stopniami rocznymi uwzględniającymi wiadomości i umiejętności ucznia z pierwszego semestru (stopień za I semestr).

 

9.   Szczegółowe zasady oceniania określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.

 

 

 

 

R O Z D Z I A Ł     II

 

PRZYGOTOWANIE  DO  LEKCJI

 

 

1.   Uczeń ma prawo do dwukrotnego nieprzygotowania się do lekcji w ciągu semestru. W przypadku 1 godziny przedmiotu tygodniowo uczeń ma prawo do jednego nieprzygotowania w ciągu semestru.

Uczniowie zgłaszają nieprzygotowanie na początku lekcji. Zgłoszenie nieprzygotowania nie zwalnia uczniów od aktywności na lekcji. 

         Nieprzygotowanie obejmuje także pisemne prace domowe (z wyjątkiem  zadanych co najmniej z 1 – tygodniowym wyprzedzeniem), ale nie dotyczy zapowiedzianych sprawdzianów wiadomości.

 

2.   Dopuszcza się możliwość uzgodnienia między nauczycielem a uczniami klasy innych zasad usprawiedliwionego nieprzygotowania się do lekcji.

 

3.   Codziennie losowany jest tzw. “szczęśliwy numer” (numer z listy uczniów w dzienniku lekcyjnym), którego posiadacz zwolniony jest w tym dniu                        z odpowiedzi ustnych i niezapowiedzianych kartkówek. Szczegółowe zasady określa regulamin, który stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu Ucznia.

 

 

4.   Przygotowywanie się do olimpiad na etapie szkolnym oraz olimpiad                             i konkursów przedmiotowych na etapie pozaszkolnym, bezpośrednio przed eliminacjami, daje uczniowi prawo do zwolnienia z odpowiedzi ustnych i z kartkówek z innych przedmiotów oraz do dni wolnych od zajęć szkolnych (do 1 tygodnia).

 

5.   Przygotowywanie się do okręgowych i ogólnopolskich eliminacji olimpiad i konkursów przedmiotowych uprawnia ucznia do indywidualnego traktowania przez nauczycieli (m.in. uzgadnianie terminu pisania sprawdzianów                i oddawania dłuższych prac domowych, tolerowanie częstszego nieprzygotowania się do lekcji) w okresie od potwierdzenia udziału w eliminacjach do czasu ich zakończenia. 

 

6.   Uczniowie biorący udział w dniu poprzednim w rozgrywkach sportowych poza szkołą mają prawo do zwolnienia z odpowiedzi ustnych i z kartkówek.

 

7.   Zwolnienia i ulgi, o których mowa w punktach 4 - 6 nauczyciel stosuje na prośbę ucznia, w porozumieniu z nauczycielem przygotowującym ucznia do udziału w konkursie, olimpiadzie, zawodach sportowych.

 

 

 

 

 

 

R O Z D Z I A Ł    III

 

PISEMNE  SPRAWDZIANY  I  KARTKÓWKI

 

1.   Nauczyciele powiadamiają uczniów o terminie i zakresie pisemnego sprawdzianu wiadomości obejmującego materiał więcej niż 3 tematów lekcyjnych na tydzień przed planowanym terminem. Termin sprawdzianu wpisują do dziennika.

 

2.   W ciągu dnia może być tylko jeden sprawdzian pisemny, a w ciągu tygodnia nie więcej niż trzy.

 

3.   Zasady określone w punkcie 2 nie obowiązują, jeżeli termin sprawdzianu ustalony przez nauczyciela został zmieniony na  prośbę uczniów.

 

4.   Sprawdzian pisemny obejmujący materiał z 1, 2 lub 3 tematów bezpośrednio poprzedzających sprawdzian (tzw. kartkówka), nie wymaga zapowiadania i nie dotyczą go zasady określone w punkcie 2.

 

5.   Sprawdziany pisemne, o których mowa w pkt 1 są poprawiane i oceniane przez nauczyciela w terminie 2-tygodniowym  (“kartkówki” w ciągu 1 tygodnia), omawiane i przekazywane uczniom do wglądu na lekcji. Uczeń może swój sprawdzian zabrać do domu i zwrócić nauczycielowi na następnej lekcji po uprzednim zawiadomieniu nauczyciela.

 

6.   W ostatnim tygodniu przed terminem zakończenia klasyfikacji nie przeprowadza się pisemnych sprawdzianów wiadomości decydujących o stopniu semestralnym lub rocznym (nie dotyczy to przedmiotów, z których zajęcia odbywają się raz w tygodniu).

 

7.   Nie przeprowadza się pisemnych sprawdzianów wiadomości w ciągu trzech pierwszych dni po feriach zimowych i przerwie świątecznej.

 

R O Z D Z I A Ł    IV

 

USPRAWIEDLIWIANIE  NIEOBECNOŚCI,  ZWOLNIENIA  Z  ZAJĘĆ

 

1.   Uczeń ma obowiązek  usprawiedliwić swoją nieobecność w szkole w ciągu 7 dni od powrotu do szkoły (w wyjątkowych sytuacjach np. zamieszkiwanie ucznia poza domem rodzinnym – w ciągu 14 dni).

 

2.   Usprawiedliwienia wypisują rodzice ucznia. Jeżeli uczeń nagminnie opuszcza zajęcia lekcyjne wychowawca może zażądać: osobistego wstawienia się rodzica do szkoły, zwolnienia lekarskiego.

 

3.   Uczeń, który ukończył 18 lat, może sam usprawiedliwiać swoją nieobecność na lekcjach, jeżeli wcześniej jego rodzice złożą wychowawcy pisemną zgodę na takie postępowanie. Czy nieobecność zostanie usprawiedliwiona decyduje wychowawca klasy.

 

4.   Nieobecność ucznia, która nie została usprawiedliwiona w ciągu 7 dni, wychowawca traktuje jako nieusprawiedliwioną i zaznacza to w dzienniku lekcyjnym (wyjątek – patrz pkt 1).

 

5.   Rodzice mogą zwolnić ucznia z udziału w ćwiczeniach na lekcjach wychowania fizycznego (do 1 tygodnia) po jego nieobecności w szkole spowodowanej chorobą na podstawie pisemnej prośby skierowanej do nauczyciela wychowania fizycznego. Zwolnienie z ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego na okres dłuższy niż 1 tydzień musi być poparte zaświadczeniem lekarskim.

 

6.   Nauczyciel wychowania fizycznego zwalnia ucznia z udziału w ćwiczeniach na lekcjach wychowania fizycznego na okres do 2 miesięcy  na podstawie pisemnej prośby rodziców ucznia popartej zwolnieniem lekarskim.

 

7.   Decyzję o zwolnieniu ucznia z udziału w ćwiczeniach na lekcjach wychowania fizycznego na okres semestru lub roku szkolnego podejmuje dyrektor Szkoły na podstawie pisemnej prośby rodziców ucznia popartej zwolnieniem lekarskim.

Jeżeli  wcześniej  uczeń  był  zwalniany  przez  nauczyciela  wychowania  fizycznego,  rodzice  ucznia,  do  prośby  kierowanej  do  dyrektora  szkoły, dołączają  wcześniejsze  zwolnienia  lekarskie.

 

 

 

8.   Rodzic ucznia występującego z prośbą do nauczyciela lub dyrektora Szkoły    o zwolnienie z udziału w ćwiczeniach, może także zwrócić się z prośbą           o zwolnienie swojego dziecka z obecności na lekcjach wychowania fizycznego. W takim wypadku jest zobowiązany zaznaczyć w swojej prośbie (podaniu), że bierze odpowiedzialność za swoje dziecko na czas jego nieobecności na lekcji wychowania fizycznego.

 

9.   Pisemne prośby o zwolnienie z ćwiczeń fizycznych, o których mowa w punktach  6 - 7 należy składać w terminie 14 dni od rozpoczęcia roku szkolnego (II semestru) lub daty zwolnienia lekarskiego potwierdzającego niezdolność do ćwiczeń fizycznych. Niedotrzymanie terminu 14 dni spowoduje, że prośba nie będzie rozpatrywana.

 

10.Zwolnienia ucznia z zajęć szkolnych dokonuje :

     a)  wychowawca klasy na prośbę  rodziców  ucznia  lub  innego  nauczyciela, 

     b)  nauczyciel  ze  swojej  lekcji,

     c)  nauczyciel z innej lekcji w porozumieniu z dyrektorem lub wicedyrektorem Szkoły.

 

11.Zwolnienia ucznia z zajęć szkolnych niezwiązane z wykonywaniem czynności szkolnych zaznacza się w dzienniku lekcyjnym jako nieobecność usprawiedliwioną. Nieobecność ucznia spowodowaną jego udziałem w konkursach, zawodach sportowych, wycieczkach, innych zajęciach organizowanych przez szkołę, zaznacza się w dzienniku lekcyjnym wpisując słowo „zwolniony” („zwolniona”) lub skrót „zw.” (dotyczy jednej lub kilku godzin lekcyjnych).

 

12.Uczeń lub jego rodzice zobowiązani są powiadomić szkołę o przewidywanej dłuższej nieobecności i jej przyczynach. Jeżeli przyczyna nieobecności nie jest związana ze stanem zdrowia ucznia, jego rodzice są zobowiązani złożyć podanie do dyrektora Szkoły  z prośbą o zwolnienie z zajęć szkolnych.

 

R O Z D Z I A Ł  V

 

ZMIANA OBUWIA  I INNE  ZASADY  DYSCYPLINY

 

 

1.   Uczeń ma obowiązek posiadać legitymację szkolną w czasie przebywania na terenie Szkoły.

 

2.   Uczeń ma obowiązek zmieniać obuwie i zostawiać wierzchnie okrycie                   w szatni. Poza szatnią uczeń może przebywać wyłącznie w tenisówkach lub półtrampkach, a na sali gimnastycznej w obuwiu sportowym określonym przez nauczyciela wychowania fizycznego.

 

3.   Nauczyciel ma obowiązek nie wpuścić na lekcję ucznia, który jest w innym obuwiu niż ustalone w Regulaminie Ucznia i zaznaczyć mu nieobecność                  w dzienniku lekcyjnym. Nieobecność ta nie może być usprawiedliwiona przez wychowawcę klasy. Wyjątek stanowią sytuacje losowe.

 

4.   Uczniowi nie wolno na terenie Szkoły:  posiadać i używać środków odurzających, posiadać i pić alkoholu, palić papierosów, podczas zajęć lekcyjnych używać telefonów komórkowych i odtwarzaczy MP3

 

5.   Uczniom nie wolno w czasie przerw między lekcjami wychodzić poza plac szkolny.

 

6.   Przed rozpoczęciem i po zakończeniu zajęć lekcyjnych w danym dniu – uczniom nie wolno gromadzić się w pobliżu domów mieszkalnych sąsiadujących z placem szkolnym.

 

 

7.   Zabrania się pozostawiania w kieszeniach ubrań w szatni (przebieralni sportowej) kosztownych rzeczy i pieniędzy. W przypadku ich zaginięcia Szkoła nie ponosi odpowiedzialności.

 

8.     Uczeń ma obowiązek dostosować swój strój i wygląd do wymogów Szkoły.

v      Kolczyki tylko w uszach

v      Bez ekstrawaganckiej biżuterii

v      Manicure „bez dużych sztucznych paznokci i jaskrawych kolorów”

v      Chłopcy nie mogą farbować włosów

v      Bez „gołych pępków u dziewcząt”.

 

9.   Uczeń ma obowiązek  uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego w stroju sportowym ustalonym przez nauczyciela.

 

10.W czasie uroczystości szkolnych ucznia obowiązuje strój odświętny.

 

11.Spóźnienia na lekcje powyżej 15 minut traktuje się jako nieobecność na lekcji.

 

12.Uczeń ma obowiązek pełnić dyżur   w  szatni,  na  zasadach  określonych  w  odrębnych regulaminach,  które  stanowią  Załącznik  nr  2  do  Regulaminu  Ucznia.

 

13.Uczeń ma obowiązek znać Statut Szkoły, Regulamin Ucznia i inne przepisy  prawa wewnątrzszkolnego, które są dostępne w bibliotece szkolnej.

 

14.Uczeń ma obowiązek szanować mienie szkoły i korzystać z jej pomieszczeń zgodnie  z  przepisami  porządkowymi  sal  lekcyjnych,  sali  gimnastycznej, itp. Uczeń lub zespół klasowy są materialnie odpowiedzialni za dokonane zniszczenia pomieszczeń lub sprzętu szkolnego. Usunięcie zniszczeń lub ich skutków oraz ewentualne finansowe pokrycie szkody musi nastąpić w ciągu tygodnia od ich spowodowania.

 

15.Uczeń  ma  obowiązek  podporządkować  się  poleceniom  dyżurującego nauczyciela.

16.Uczeń przeszkadzający w prowadzeniu zajęć lekcyjnych mimo upomnienia nauczyciela jest odsyłany do z-cy Dyrektora Szkoły, który wyjaśnia zajście sam lub razem z wychowawcą i pedagogiem szkolnym i podejmuje odpowiednią decyzję (powiadomienie rodziców, obniżenie sprawowania, udzielenie nagany itp.).

  

 

 

R O Z D Z I A Ł    VI

 

SAMORZĄD  UCZNIOWSKI

 

 1.   W Szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

 

2.  Szczegółowe zasady funkcjonowania samorządu określa  Statut Szkoły oraz regulamin samorządu, który stanowi Załącznik nr 3 do Regulaminu Ucznia.

 

 

R O Z D Z I A Ł     VII

 

CEREMONIAŁ  I  TRADYCJE  SZKOŁY

 

 

1.   Wszyscy członkowie Społeczności Szkolnej są zobowiązani do poznania historii Szkoły i postaci jego patrona, szanowania symboli Szkoły oraz kultywowania jego tradycji.

 

2.   Do ceremoniału szkolnego z udziałem sztandaru Szkoły należą uroczystości:

    - inauguracja roku szkolnego

    - Święto Szkoły (Dzień Patrona Szkoły)

    - pożegnanie absolwentów

    - zakończenie roku szkolnego

    - święta państwowe

 

3.   W Szkole uroczyście obchodzone są także święta :

    - ślubowanie uczniów klasy I

    - Dzień Edukacji Narodowej

    - Święto Niepodległości

    - Boże Narodzenie /Wigilia/

    - rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja.

 

4.   Do zwyczajów szkolnych należy organizowanie :

    - spotkania uczniów i nauczycieli podsumowującego wyniki pracy Szkoły                w I  semestrze roku szkolnego

    - Święta Uczniów w dniu 21 marca / w formie uzgodnionej między

      dyrektorem szkoły a samorządem uczniowskim/

    - Dnia Sportu Szkolnego.

 

5.   Zaszczytnym wyróżnieniem ucznia jest występowanie w poczcie sztandarowym Szkoły. Kryteria wyboru chorążego i asystentów ustala odrębny regulamin, który stanowi Załącznik nr 4 do Regulaminu Ucznia.

 

 

 

 

R O Z D Z I A Ł    VIII

 

POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

 

1.   Ocena stosowania Regulaminu Ucznia jest dokonywana raz w roku na posiedzeniu rady pedagogicznej przez zespół powołany przez dyrektora Szkoły składający się z przedstawicieli nauczycieli, uczniów i rodziców.

 

2.   Regulamin Ucznia uchwala i zmienia Rada Pedagogiczna na podstawie projektu opracowanego przez zespół powołany przez dyrektora Szkoły składający się z nauczycieli i uczniów, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców.

 

3.   Niniejszy Regulamin Ucznia Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Iłży został uchwalony przez Radę Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 01 września 2006r. i wchodzi w życie z dniem 04 września 2006r.

 

4.   Traci moc poprzedni  Regulamin Ucznia Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Iłży 

 

Załącznik nr 1  - Regulamin “szczęśliwego numeru”

 

1.   Losowanie odbywa się codziennie o godzinie 755. Losowania dokonuje wybrani uczniowie z SU w obecności nauczyciela dyżurującego obok pokoju nauczycielskiego.

 

2.   Losowany jest jeden numer, który zostaje wywieszony na tablicy ogłoszeń przy pokoju nauczycielskim i ogłoszony w radiowęźle. Wylosowany numer nie bierze udziału w kolejnych losowaniach, aż do wyczerpania puli.

 

3.   Uczniowie oznaczeni wylosowanym numerem w dzienniku lekcyjnym są zwolnieni w tym dniu z odpowiedzi ustnych i niezapowiedzianych kartkówek.

 

4.  Ulgi nie obejmują zapowiedzianych pisemnych sprawdzianów wiadomości i prac domowych zadanych co najmniej z 1 – tygodniowym wyprzedzeniem.

 

 

Załącznik nr 2 - Regulamin dyżurów uczniowskich

 

 

I.  Obowiązki dyżurujących w szatni

 

 

1. Dyżur w szatni trwa cały tydzień - od poniedziałku do piątku.

 

2. Przed rozpoczęciem lekcji swojej klasy dyżurny ma obowiązek :

 

a)     przyjść 15 minut przed dzwonkiem na 1 lekcję

b)    zostawić swoją legitymację pani woźnej i wziąć klucz do szatni swojej klasy

c)     otworzyć szatnię swojej klasy i czuwać nad porządkiem i bezpieczeństwem rzeczy pozostawionych w szatni

d)  kiedy wszyscy powieszą swoje okrycia -  zamknąć szatnię, oddać klucz pani woźnej i udać się na zajęcia (starać się nie spóźnić).

 

3. Po zakończeniu lekcji swojej klasy dyżurny ma obowiązek :

a)     otworzyć szatnię swojej klasy i czuwać nad porządkiem i bezpieczeństwem  rzeczy pozostawionych w szatni

    b)  kiedy wszyscy zabiorą swoje ubrania – sprawdzić szatnię, zamknąć drzwi i oddać klucz pani woźnej.

 

4.   W czasie lekcji i między lekcjami kluczami do szatni dysponuje wyłącznie pani woźna – dyżurny nie może otwierać szatni spóźnialskim ani zwolnionym z lekcji.

         Jedyny wyjątek stanowią lekcje wychowania fizycznego. Przed i po tych lekcjach – dyżurny otwiera i zamyka szatnię, by umożliwić zabranie  obuwia sportowego (klucz bierze i oddaje pani woźnej).

 

5.   W razie trudności z wypełnianiem swoich obowiązków – dyżurny powinien zwrócić się o pomoc do pani woźnej lub nauczyciela.

 

6.   Uczniów dyżurujących w szatni wyznacza wychowawca klasy z uwzględnieniem podziału klasy na grupy, które rozpoczynają i kończą lekcje o różnych godzinach.

 

 

Załącznik nr 3 -     Regulamin  Samorządu Uczniowskiego

 

 

Na podstawie Ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. z późniejszymi zmianami, Ustawy - Karta Nauczyciela z 26 stycznia 1982 r. z późniejszymi zmianami oraz Statutu Szkoły - wprowadza się niniejszy regulamin.

 

 

 R o z d z i a ł  I

 

ZASADY OGÓLNE

 

 

1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski ( w skrócie SU ).

2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.

3. Organy samorządu, tj. Rada Samorządu Uczniowskiego i Zarząd Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

4. Radę Samorządu tworzą Samorządy Klasowe wszystkich klas  i Zarząd SU.

5.   W szkole działają Samorządy Klas. W skład Samorządów Klas wchodzą:    gospodarz, zastępca gospodarza, sekretarz lub skarbnik.

6.   Samorządy Klas działają według następujących zasad :

         1) wybory do Samorządów Klas odbywają się w ciągu 3 pierwszych tygodni roku szkolnego w równym, bezpośrednim , jawnym, wolnym i powszechnym głosowaniu uczniów klasy,

  2) klasa zobowiązana jest uzupełnić wakat w swoim Samorządzie w ciągu 14 dni,

             3) zakres działalności i kompetencje Samorządu Klasy określają uczniowie klasy w porozumieniu z wychowawcą,

         4) wychowawca klasy współpracuje i pomaga Samorządowi Klasy,

         5) członkowie Samorządu Klasy są reprezentantami klasy w jej kontaktach z Dyrektorem  i Radą Pedagogiczną.

7. Zarząd SU jest wybierany co dwa lata w głosowaniu równym, tajnym, powszechnym uczniów szkoły w ostatnim tygodniu września.

8. Członkowie Zarządu SU wyłaniają spośród siebie  Komisję Rewizyjną jako organ kontrolny.

 

 

 

R o z d z i a ł  II

 

ORDYNACJA WYBORCZA ZARZĄDU 

 

 

A. Zasady ogólne

 

1. Samorządy Klasowe wchodzące w skład Rady SU są wybierane przez  uczniów danych klas w głosowaniu równym i powszechnym każdego roku w  przeciągu 3 tygodni od rozpoczęcia roku szkolnego.

2. Wybory do Zarządu powinny odbyć się w ostatnim tygodniu września.

3. Prawo wybierania ma każdy członek społeczności uczniowskiej naszej szkoły nie pozbawiony praw uczniowskich.

4. Każdemu wyborcy przysługuje jeden głos.

5. Kadencja Zarządu SU trwa 2 lata, licząc od dnia wyborów .

6. Liczbę członków Zarządu SU i poszczególnych sekcji ustala zebranie delegatów klas lub z jego ramienia Komisja Wyborcza.

7. Członek Zarządu SU może być z niej wykluczony, jeśli postępowanie jego jest sprzeczne z prawami i obowiązkami członka Rady SU.

8. Zarząd SU ma prawo w ciągu trwającej kadencji uzupełnić swój skład o nowych członków.

 

 

 

 

B. Komisja wyborcza

 

1. Do przeprowadzenia wyborów zebranie delegatów klas powołuje Komisję Wyborczą.

2. Komisja Wyborcza ustala listę kandydatów do Zarządu SU, których zgłaszają poszczególne klasy.

 

 

C. Zgłaszanie kandydatów

 

1. Kandydaci do Zarządu SU są typowani przez poszczególne klasy i zgłaszani do Komisji Wyborczej ; w trakcie dokonywania  wyboru kandydatów w klasie należy zwrócić uwagę nie tylko na ich zasługi i działalność uczniowską ale również na ich udział w organizowaniu życia szkoły, w zajęciach pozalekcyjnych itp.

2. Liczbę kandydatów zgłaszanych przez poszczególne klasy ustala ustępujący Zarząd  SU lub zebranie delegatów klas.

 

3. Kampania wyborcza powinna rozpocząć się przynajmniej na dwa tygodnie przed wyborami a zakończyć jedną dobę przed wyborami.

 

 

D. Głosowanie

 

1. Wzór kart do głosowania ustala Komisja Wyborcza, a poszczególne klasy  liczbę kart (pracą kieruje przewodniczący klasy).

2. Na karcie powinna być umieszczona alfabetycznie ułożona lista z imionami i nazwiskami kandydatów oraz informacje, z której klasy uczeń kandyduje.

3. Wybory uznaje się za ważne, gdy udział w nich bierze ponad 50% uprawnionych do głosowania.

4. Głosowanie odbędzie się w wyznaczonym przez Komisję Wyborczą dniu poprzez wrzucenie kart wyborczych do urny.

 

 

E. Ustalenie i ogłoszenie wyników:

 

1. Komisja Wyborcza stwierdza ważność wyborów i oblicza głosy oddane na poszczególnych kandydatów.

2. Za wybranych uważa się tych 11 uczniów, którzy otrzymali największą liczbę głosów.

3. Komisja Wyborcza sporządza protokół, który podpisują wszyscy jej członkowie.

4. W pierwszym tygodniu po wyborach, Zarząd SU powinien się ukonstytuować.

 

 

R o z d z i a ł  III

 

 

WEWNĘTRZNA STRUKTURA ORGANÓW SAMORZĄDU

 

1. Po wyborach Zarząd SU wybiera ze swego grona przewodniczącego i zastępców, sekretarza i przewodniczących poszczególnych sekcji.

2. SU działa w następujących sekcjach : kulturalnej, informacyjnej, porządkowej, sportowej, redakcji gazetki ściennej, redakcji radiowęzła, redakcji kroniki szkolnej.

3. Powołuje się także Komisję Rewizyjną, która składa się z przewodniczącego, sekretarza i członków Rady.

4. Uchwały Zarządu SU i Rady SU zapadają poprzez głosowanie jawne, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków.

5. Na zebraniu Rady Samorządu wybiera się 5 członków do Rady Liceum zgodnie z postanowieniami Statutu Liceum.

 

 

 

R o z d z i a ł  IV

 

 

KOMPETENCJE  SAMORZĄDU  UCZNIOWSKIEGO

 

1. Samorząd może przedstawiać Dyrektorowi Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz  wnioski  i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw ucznia, takich jak :

a)     prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymogami,

b) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu

c) prawo do realizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych  proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań

d) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej.

e) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.

f)  prawo udziału w procesie dokonywania oceny pracy nauczyciela.

g) prawo wyrażania opinii w przypadku skreślenia ucznia z listy uczniów.

h) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu ( kandydaturę  zgłasza Przewodniczący Zarządu do Dyrektora Szkoły po jej  wcześniejszym ustaleniu na  zebraniu Rady SU).

i) prawo opiniowania innych spraw dotyczących pracy szkoły :

- uchwalania lub zmian w Statucie Szkoły

- uchwalania lub zmian Regulaminu Szkoły

- plan pracy szkoły

- projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych

- organizowania zajęć pozalekcyjnych i nadobowiązkowych

 

 

 

 

 

R o z d z i a ł  V

 

 

RAMOWY PLAN PRACY  SAMORZĄDU

 

1. Po wyborach Zarządu SU przewodniczący poszczególnych sekcji oraz przewodniczący SU opracowują wspólnie z opiekunami SU plan pracy Samorządu, który powinien być przedstawiony na zebraniu Rady SU i zatwierdzony.

2. Zebrania Rady SU odbywają się zazwyczaj raz w miesiącu, a także w miarę bieżących potrzeb.

3. Samorząd Uczniowski prowadzi Gazetkę Ścienną, w której umieszczane są informacje o aktualnych prawach samorządu,    problemach, zadaniach do realizacji, zawiadomienia, aktualności z życia szkoły itp.

 

 

 

R o z d z i a ł  VI

 

 

PROWADZENIE DOKUMENTACJI PRACY

 

1. Plany pracy SU tworzone przez przewodniczących poszczególnych sekcji i przewodniczącego SU w porozumieniu z opiekunami, po zatwierdzeniu przez  Radę SU.

2. Obieg informacji odbywa się poprzez :

    a) udział w zebraniach Samorządów Klasowych,

    b) redagowanie gazetki ściennej,

    c) informacje w innych działających w szkole gazetkach,

    d) na tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim.

 

 

 

 

 

R O Z D Z I A Ł  VII

 

ZASADY OPRACOWANIA OPINII O PRACY NAUCZYCIELA

 

1. Dyrektor Szkoły dokonując oceny pracy nauczyciela  może zasięgnąć opinii SU.

2. Opinię tę formułuje na piśmie Zarząd SU w ciągu 14 dni  po zwróceniu się o nią przez Dyrektora Szkoły.

3. Ustala się następujący tok postępowania w tej sprawie :

a)     Dyrektor zwraca się do Przewodniczącego Zarządu SU o ocenę pracy nauczyciela

b)    informacje o pracy nauczyciela gromadzą Samorządy Klas, w których uczy nauczyciel oceniany   wypełniając ankiety wcześniej przygotowane przez Zarząd SU. Opiekun służy radą i pomocą.

c) ankieta zawiera pytania o ocenę :

    - atrakcyjności prowadzonych zajęć

    - umiejętności stawiania wysokiego poziomu wymagań przy jednoczesnym poszanowaniu praw ucznia

    - stosunku do ucznia (sprawiedliwość, taktowność tolerancja, niekonfliktowość)

    - postawę etyczną nauczyciela

d) ankieta jest anonimowa.

4. Zarząd SU w porozumieniu z opiekunem opracowuje wyniki ankiet. Nie powinien jednak wpływać na treść i konkluzje opinii uczniów.

5. Po sformułowaniu opinii przekazuje się ją Dyrektorowi Szkoły.

6. O wpływie opinii na kształt oceny decyduje Dyrektor Szkoły.

 

 

 

 

R o z d z i a ł    VIII

 

 

ZASADY UDZIAŁU SAMORZĄDU W ROZSTRZYGANIU SYTUACJI KONFLIKTOWYCH

 

1. Samorząd ma prawo włączyć się do rozstrzygania sytuacji konfliktowych w szkole formułując opinię o uczniach zagrożonych karą skreślenia z listy uczniów zgodnie ze Statutem Liceum.

2. Przewodniczący Zarządu SU po otrzymaniu wniosku od Dyrektora zwraca się do Samorządu Klasy o opinię na temat ucznia czy uczniów zagrożonych karą skreślenia.

3. Przewodniczący Zarządu zwołuje zebranie Zarządu SU aby zaprezentować opinię Rady Klasy. Następnie po przedyskutowaniu problemu podejmuje decyzję i przedstawia Dyrektorowi opinię na piśmie w ciągu 14 dni od wniosku Dyrektora.

4. Rada SU ma prawo na wniosek Samorządu Klasy występowania do Dyrektora Szkoły o powołanie lub zmianę wychowawcy klasy lub nauczyciela przedmiotu. Tryb postępowania w sprawie wniosku o zmianę wychowawcy klasy lub nauczyciela przedmiotu określa Statut Szkoły.  

 

 

 

 

 

 

 

 

R o z d z i a ł  IX

 

ZASADY GROMADZENIA I WYDATKOWANIA FUNDUSZY  SU

 

1. SU może organizować imprezy lub prace dodatkowe za zezwoleniem Dyrektora Liceum i pod nadzorem opiekuna SU.

2. SU może prowadzić, małą działalność gospodarczą tzn. sprzedawać bilety na organizowane przez SU imprezy. Fundusze te są przeznaczone na organizację tych imprez (np. opłata za wynajęcie sali, nagrody, materiały dekoracyjne, piśmiennicze, oraz na bieżącą działalność SU).

3. Wszelka działalność finansowa związana z SU musi być rejestrowana w ,,Zeszycie rozliczeń finansowych SU” i poddana kontroli co najmniej raz w roku.

4. Kontroli działalności finansowej dokonuje Komisja Rewizyjna.

 

 

 

R o z d z i a ł  X

 

 

POSTANOWIENIA  KOŃCOWE

 

1. SU ma prawo odwołać się do Dyrektora Szkoły, Rady Pedagogicznej w sytuacjach konfliktowych.

2. Członkowie Zarządu SU mogą brać udział w posiedzeniu Rady Pedagogicznej, jeżeli wystąpią z takim wnioskiem do Dyrektora Szkoły.

3. Samorząd ma prawo mieć własną pieczęć.

4. Wnioski dotyczące zmian w Regulaminie SU uchwala się na zebraniu Rady Samorządu większością głosów.

5. Regulamin Samorządu wchodzi w życie po zatwierdzeniu go przez Radę Samorządu.

 

 

 

 

Załącznik nr 4 - Regulamin pocztu sztandarowego

 

 

1.   Być członkiem pocztu sztandarowego to zaszczytne wyróżnienie. Uczniowie wchodzący w skład pocztu reprezentują całą Społeczność Szkolną Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Iłży.

 

2.   Członka pocztu sztandarowego  winna cechować :

    -  nienaganna postawa moralna i kultura osobista,

    -  aktywność i zaangażowanie w życie szkoły lub środowiska,

    -  właściwy stosunek do obowiązków szkolnych i dobre wyniki w nauce.

 

3.   Ustala się następujący tryb wyboru członków pocztu:

    - kandydatów zgłaszają wychowawcy klas w porozumieniu z samorządem klasy oraz Zarząd Samorządu Uczniowskiego ,

    - skład pocztu ustala Rada Pedagogiczna dokonując wyboru 2 uczniów  i 4 uczennic  spośród zgłoszonych kandydatów.

 

4.   Kadencja członków pocztu trwa 2 lata.

 

5.   Uzupełnienie lub zmiana członków pocztu (z przyczyn losowych lub ze względu na kryteria określone w punkcie 2) odbywa się na wniosek opiekuna pocztu lub członka Rady Pedagogicznej w trybie określonym w punkcie 3. Zasadność wniosku o zmianę składu pocztu określa Rada Pedagogiczna w drodze głosowania.

 

6.   Rada Pedagogiczna wybiera nauczyciela opiekuna pocztu sztandarowego i sztandaru szkoły.

 

7.   Członkowie pocztu sztandarowego występują w stroju odświętnym.

 

 

S P I S    T R E Ś C I

 

 

    Rozdział I       - Zasady oceniania                                       

 

    Rozdział II      - Przygotowanie do lekcji                             

 

    Rozdział III     - Pisemne sprawdziany i kartkówki               

 

    Rozdział IV     - Usprawiedliwianie nieobecności, zwolnienia

                              z zajęć                                                     

 

    Rozdział V      - Zmiana obuwia i inne zasady dyscypliny    

 

    Rozdział VI     - Samorząd Uczniowski                               

 

    Rozdział VII    - Ceremoniał i tradycje Szkoły                    

 

    Rozdział VIII   - Postanowienia końcowe                             

 

      Załącznik nr 1 - Regulamin “szczęśliwego numeru”            

 

      Załącznik nr 2 - Regulamin dyżurów uczniowskich            

 

      Załącznik nr 3 - Regulamin Samorządu Uczniowskiego      

 

      Załącznik nr 4 - Regulamin pocztu sztandarowego       

 

Samorząd Uczniowski     Rada Rodziców             Dyrektor Szkoły      

Załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 03 listopada 2010 11:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Stanisław Krosta
Ilość wyświetleń: 1467
31 marca 2021 20:40 (Dariusz Leśkiewicz) - Dodanie załącznika [regulamin_samorzadu_uczniowskiego_zsp_w_ilzy.docx] do dokumentu. (Dokument opublikowany)
03 listopada 2010 11:36 (Stanisław Krosta) - Zmiana danych dokumentu.
03 listopada 2010 11:36 (Stanisław Krosta) - Zmiana danych dokumentu.